Kom i form til de varme sommermåneder

Rigtig mange danskere har et ønske om at dyrke mere motion og komme i bedre form. Dette kan der være mange årsager til, men uanset årsagen, så er det de færreste, der for alvor får gjort noget ved det. Her kan skylden typisk skydes på en travl og krævende hverdag eller manglende motivation, men hvor der er vilje, er der også en vej – og derfor kan man passende benytte sommerferien til at give motionen en ny chance.

Der er heldigvis mange måder at dyrke motion på, og der er med garanti en motionsform, der passer lige til dit niveau og temperament – det er bare et spørgsmål om at prøve noget forskelligt af.

Cardio får dig hurtigt i form

Hvis man mest af alt dyrker motionen for at komme i form, så er der ingen tvivl om, at cardio-træning er den rigtige vej at gå. Cardio er med til at styrke hjertet og kroppens iltoptag, og det er dermed noget, der selv på den helt korte bane kan mærkes positivt på formen. Dermed er cardio – eller pulstræning, som det egentlig hedder på dansk – en fantastisk motionsform, hvis man gerne vil hurtigt i form og næsten kunne mærke en forskel fra dag 1.

Der er mange måder at dyrke cardio træning på, og her sværger mange til f.eks. intervalløb eller cykling i højt tempo, der presser kroppens udholdenhed. Dette er to gode eksempler på gavnlig cardio-træning, men hvis man gerne vil træne udholdenhed og kroppens store muskler på samme tid, så kan en crosstrainer være vejen frem. Mulighederne er mange, og det er i høj grad op til ens eget temperament, hvilken type cardio man er mest til.

Tung styrketræning er godt på den lange bane

Cardio er naturligvis kun én vej til målet, og hvis man ikke er til lange sessioner med intervaltræning, så kan det være, at tungere styrketræning er mere i ens boldgade. Her bruger man kroppen på en helt anden måde, og selvom man ikke løber eller cykler som en gal, så er det også en form for motion, der kan mærkes på formen. Her er der dog tale om en gradvis udbygning af formen over længere tid, så det kræver ofte en god portion tålmodighed, hvis man går med styrketræning som motionsform.

Udover cardio og styrketræning, så er der selvfølgelig også de mere klassiske sportsgrene som f.eks. fodbold eller håndbold, hvor man kombinerer de to i én samlet pakke. Dette er rigtig godt for formen, så det er bare med at melde sig ind i den lokale klub, hvis man vil prøve kræfter med sporten på egen hånd.