Sådan passer du på din krop under graviditeten

Som gravid er det vigtigt, at man hviler sig i løbet af dagen og gerne i en stilling, der er behagelig, og som aflaster din krop. Det er dog ikke det nemmeste, fordi den gravide mave kan være lidt i vejen for, at du kan ligge i en god stilling. Herunder er der nogle tips til, hvordan du kan ligge i en god stilling og enten hvile eller sove.

De forskellige stillinger

Ligge på ryggen
Når du er gravid, er det især din ryg, der bliver belastet. Derfor bør du sørge for at have benene op, så blodet kan løbe tilbage til kroppen og aflaste din lænd. Hvis du ligger i en seng eller sofa, så kan du ligge en stor pude under dine knæ og under fødderne, så begge dine ben bliver løftet op. I denne stilling kan du også reducere halsbrand. Hvis du gerne vil have ekstra støtte til din lænd, så kan du rulle et tæppe sammen og lægge det under lænden.

Ligge på siden
I den sidste del af graviditeten er der mange, der vælger at ligge på siden, fordi det er mere behageligt med den store mave. Hvis du gerne vil ligge på siden, så kan dog være en god idé at sørge for, at du har en pude eller lignende liggende mellem dine ben. For når dine ben er let adskilte, så belaster du ikke din bækken. Du kan også vælge at købe en graviditetspude, der kan støtte hele vejen ned til anklerne.   

En graviditetspude kan afhjælpe dine søvnproblemer

De ovenstående stillinger er aflastende løsninger, men de er ikke holdbare løsninger i længden. I stedet bør du investere i en graviditetspude, da den er designet til at støtte dig, og ved denne støtte kan du få en bedre nattesøvn. Graviditetspuder kan aflaste både din mave og krop, så du i højere grad kan føle dig udhvilet om morgenen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *