Fødevarer som er super sunde for dit hår

Nogen mennesker siger, at skønhed kommer indefra, og det kan der faktisk være noget om. Særligt når det kommer til hud og hår, kan kosten gøre en stor forskel. Derfor giver vi dig her 3 gode bud på fødevarer, som du bør trylle ind i din daglige madlavning, hvis du vil have sundt og lækkert hår.

Alt godt fra havet

Hvis du sørger for at spise fisk et par gange om ugen, så vil du også få rigeligt af de sunde omega-3 fedtsyrer. Dette er guld for dit hår, da omegaolierne er sunde for din hud og dit hår. I olierne findes der unikke næringsstoffer, som er helt og aldeles nødvendige, for at opretholde et sundt hår.

Særligt laks er rig på disse typer af næringsstoffer. Skal du give dit hår den bedste fiskekur, så er det den vilde laks du skal gå efter. Vildlaks er nemlig ikke blevet fodret med dårligt fiskefodder og er derfor højere i indhold af de vigtige næringsstoffer som findes i omega 3 olien.

Har du ikke råd til vildlaks hver dag, så frygt ej. Også makrel og sild er rig på de sunde næringsstoffer. Så har du altid lidt dåsemakrel og et glas sild i skiver på lager i køleskabet, så vil dit hår takke dig.

Vil du have mere fisk ind i din hverdagskost, så kan man i dag få måltidskasser med fisketema leveret direkte hjem til døren, ligeså ofte som man har behov for det. Tjek Danske Måltidskasser ud og se det store udvalg af forskellige middagsretter til dig og din familie.

Vejen til et sundt hår kan være en hård nød at knække

Er du ikke helt pjattet med fisk, og derfor ikke vild med tanken om at skulle spise det flere gange om ugen, så er der heldigvis også andre fødevarer, som er super sunde for dit hår.

Her er nødder en lækker og nem måde, at få de gode olier ud i hårrødderne. De fleste nødder er sunde, men ligesom med så mange andre fødevarer, handler det om at indtage dem med måde. En god håndfuld nødder om dagen er super sundt, men en hel pose mandler om dagen vil sætte sig på sidebenene.

Nødder, og særligt mandler og valnødder, indeholder mange vigtige fedtsyrer og en masse zink. Alt dette er guf for dit hår, da det virker fugtende og rensende i hårets rødder og spidser på én og samme tid.

Kør dit hår helt i zink

Skal du gøre noget rigtig godt for dit hår og dens pleje, så er et godt sted at starte en sulfatfri shampoo og produkter til håret uden silikone og parfume i.

Men vil du med kosten alligevel forsøge at undgå, at køre dit hår helt i sænk, så kan du udover et supplement af nødder og fisk, starte med at tænke zink ind i din kost.

Zink er et mineral og et grundstof, som findes i både kød, mælk, kornprodukter og ost. I kroppen er zink en del af mange af vores enzymer, som blandt andet skal være med til at sørge for, at både kulhydrater, fedt og protein bliver omsat og ført videre til de steder i kroppen, som mangler dem.

Derudover spiller zink en vigtig rolle i sårheling og i vækst af kroppens organer og hudens væv. Sidstnævnte er en af årsagerne til, at zink netop spiller så stor en rolle for både hud og hår. Zink bidrager nemlig til vedligeholdelse af hård, hud, negle og knogler.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *