Få styr på kosten og træningen

Det succesfulde vægttab er betinget af en optimal balance mellem sund kost og fysisk træning. Derfor skal du sørge for at have styr på begge dele, før du igangsætter din slankekur.

Der findes forskellige kure, som du kan vælge iblandt, når du skal finde den kur, som matcher din livsstil og dit temperament.

Din kost er ligeså betydningsfuld, som motionen og træningen er for et sundt og effektivt vægttab. Du skal vælge motionsform, som gør dig glad, og du skal tilpasse den i forhold til din kalender.

Udvælg den rette slankekur for dig

Når du har taget beslutningen om at gå ned i vægt og skabe en sundere livsstil, skal du vælge den kur, som passer bedst til dig. Mennesker er forskellige, og det samme er vores tilgange til levemåde og kostindtag. Mens nogle foretrækker at leve efter bestemte kostprincipper såsom at skære kraftigt ned på indtag af kulhydrater, har andre det bedst med en mere fri kur, hvor der fastes bestemte dage i ugen.

Du kan vælge imellem følgende kure, når du vil have et succesfuldt vægttab:

  • Atkinskuren
  • Low Carb High Fat (LCHF)
  • Dukan kuren
  • 5:2 kuren
  • Juicekur

Den største forskel imellem de forskellige kure er i forhold til deres længder. Mens en juice kur og Nupo kur er midlertidige, er LCHF, Atkinskuren samt Dukan kuren længerevarende kostmetoder, der ligeså meget handler om sunde livsstilsændringer.

Den store fordel ved at slå dig fast på en bestemt kur er, at du som regel får udleveret en samling af opskrifter, som du skal lave mad efter. Dermed sparer du tid på selv at skulle finde opskrifter, som sikrer dig det nødvendige næringsindtag.

Tilrettelæg din træning i henhold til din kur

Når du har valgt den slankekur, som matcher dig og din livsstil, skal du i gang med at tilrettelægge et træningsprogram. Det behøver ikke være nogen kompliceret opgave, når du sørger for at vælge dig en motionsform eller en sport, som bringer dig glæde.

Det er vigtigt, at du fra starten af udvælger dig træningsformer eller sportsgrene, som du ved, du kommer til at få det sjovt med. Dermed kan du bedst muligt holde motivationen oppe, så du opnår de ønskede resultater med din slankekur.

Du skal tilrettelægge din træning i forhold til dit valg af kur. Her skal du blandt andet tage højde for kroppens energidepoter i processen med at gå ned i vægt. Det er en god idé i de første 2 uger at lade kroppen tilpasse sig den kostmæssige ændring i din levemåde. Den skal hos langt de fleste mennesker have tid til at tilpasse sig at få mindre mad, end den er vant til. Derfor vil du opleve, at dit energiniveau er lavt i begyndelsen af din slankekur.

Når du er kommet godt i gang med din kostændringer, og din krop er begyndt at få opfyldt energidepoterne med sunde og næringsrige fødevarer, kan du udvide dit træningsprogram. Det optimale er at træne intensivt 3-4 gange om ugen og sørge for at holde restitutionsdage, hvor kroppen kan få ro til at genopbygge muskelfibrene.