Hvilepuls

Hvilepulsen er simpelthen bare et udtryk for din puls, når du er i hvile. Hvis man oplyses et tal for sin hvilepuls, betyder det altså, hvor mange gange dit hjerte slår i minuttet, når man er i hvile. Et godt tidspunkt at få en sådan måling på, er om morgenen, før man er stået op. Generelt siger man, at hvis man er over 10 år gammel, at en normal hvilepuls ligger på omkring 60-100 slag i minuttet. Hvis man man måler ofte, vil man hurtigt finde ud af, at det svinger meget fra dag til dag. Det kommer helt an på, om man går og stresser over et eller andet, eller om at alt bare kører som på skinner. Generelt siger man, at en lav hvilepuls betyder en god fysisk form, hvilket simpelthen skyldes, at man træner hjertet (der jo er en muskel) til at pumpe mere blod ud per slag. Eksempelvis har mange professionelle cykelryttere hvilepulser på helt ned til 30 slag per minut.

 

Måling af hvilepuls

Hvis man har et pulsur, er det selvfølgelig det nemmeste at bruge. Det mest præcise ville være, hvis man havde et pulsur, der er i stand til at registrere den lavest målte puls. Har man det kan man blot tage uret på, inden man lægger sig til at sove, og når så man vågner, har man et tal, der angiver din hvilepuls. Hvis man ikke har et pulsur, kan man også sagtens måle sin hvilepuls. Det gøres simpelthen ved, at man lægger to fingre på sit håndled, således at man kan mærke pulsslagene (alternativt kan man også mærke efter på halsen lige under kæben). Så sætter man en timer til 15 sekunder og tæller så sine pulsslag i samtlige femten sekunder. Ifald, at du i de 15 sekunder registrerede 20 pulsslag, vil din hvilepuls være 4*20 = 80 slag/minut. Er man i tvivl om præcisionen af denne metode, er det blot at foretage gentagne målinger og tage gennemsnittet af alle resultaterne. Har du en god eller dårlig hvilepuls?

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *