Derfor skal du vælge en slowjuicer

Vi danskere er vilde med juice, både den slags Rynkeby laver, og den vi selv presser hjemme i vores køkkener. Inden for de senere år er salget af juicepresser i mange forskellige afskygninger også eksploderet. Tidligere var juicepressere noget der hørte 80’ernes køkkener til, men sådan er det bestemt ikke mere, og maskinerne er blevet bedre, billigere og mere effektive.

Der findes også en lang række opskriftsbøger med juice, og hvordan man laver de bedste, lækreste, sundeste og mest nærende juice, og det er da bestemt heller ikke ligegyldigt, hvad man putter i dem. De fleste er nok klar over, at juice fra grøntsager er yderst sundt og nærerigt, mens juice fra frugter indeholder meget fruktose, og ikke er specielt sundt i for store mængder. Generelt kan man sige, at jo sødere end frugt er, jo mere fruktose indeholder den også typisk og jo mindre bør man drikke af den.

Forskel på fremstillingen

Der findes mange forskellige måder at lave juice på, men selvom man måske skulle tro det, så er det faktisk ikke helt lige meget hvordan man juicer. Der findes groft sagt to former for juice fremstillere – en klassisk juicer og en slowjuicer. Den store forskel er at en juicer  er udstyret med knive lidt som et rivejern, og den slynger juicen ud, hvilket også betyder, at der kommer meget ilt ind  juicen.

En slowjuicer kværner frugten eller grøntsagerne, og presser juicen ud uden den iltes, det betyder at den kan holde sig meget længere, og du sagtens kan have den stående 3-4 dage i køleskabet uden der sker noget ved det. Her er det nemlig kun juicen, hvor man med en juicer også får frugtkødet med, hvilket ikke kan holde sig mere end maximalt en dag, og egentlig egner sig bedst til at blive drukket med det samme.

Forskel på sundheden?

Der har floreret rygter om, at der skulle være flere næringsstoffer og flere vitaminer i, hvis man vælger en slowjucier frem for en juicer. Det er dog umuligt at finde et reelt videnskabeligt bevis for dette, og man skal derfor ikke vælge maskine af denne grund. Der kan dog være penge at spare ved at vælge en slowjuicer, da man kan lave mere af gangen og ikke behøver smide det ud, hvis man ikke får drukket det.

Det er dog igen vigtigt at understrege, at medmindre du laver grøntssagsjuice, så er det juice ikke noget du skal drikke for sundheden skyld. Men vælger du at bruge ingredienser som spinat, gulerødder, rødbeder og lignende, kan du lave den decideret powerdrik.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *