5 sundhedsfordele ved at cykle

Cykling er en af de bedste aktiviteter, du kan byde din krop for at holde den sund og frisk. Hvis du ikke er enig, så kan du læse med her, hvor vi berører fem sundhedsfordele ved at cykle.

  1. Bedre og dybere søvn

En lang cykeltur vil køre dig ud og gøre dig mere træt. Når du rammer puden vil du hurtigere falde i søvn, samt have en lang bedre søvnkvalitet. Forskere fra Stanford University School of Medicine bad nogle stillesiddende personer, der led af søvnløshed til at cykle omkring 30 minutter hver anden dag. Resultatet var ikke til at tage fejl af. Tiden før disse søvnløse faldt i søvn nu, var blevet halveret og deres samlede sovetid var steget over en time.

  1. Se mere ungdommelig ud

Forskere har også fundet ud af, at hvis man cykler regelmæssigt kan det beskytte din hud mod alle de mange skadelige virkninger som UV-stråling har på dig. Desuden reducerer det tegn på ældning en hel del. Cykling fører til øget blodcirkulation, hvilket hjælper til at levere ilt og næringsstoffer meget mere effektivt ud til hudceller. Samtidig mindsker det antallet af skadelige giftstoffer i din krop. Se mere her.

  1. Forøg din hjernestyrke

Vil du gerne være skarpere og klogere? Så hop op på jernhesten. Forskere fra University of Illinois har nemlig fundet ud af, at cykling kan forbedre din hjernes ydeevne med mange procent. Dette skyldes, at cykling hjælper med at opbygge nye hjerneceller i den hjerneregionen, der er ansvarlig for din hukommelse. Samtidig forøger cykling blodtilstrømningen og den ilt der kommer til hjernen. Dette vil gøre dig langt skarpere hurtigt.

  1. Undgå sygdom

En cykeltur om dagen holder lægen væk. Fast motion selv i mindre mængder, hjælper til at styrke din sundhed markant. Det gør dine immunceller mere aktive, så de er klar til at bekæmpe mulige infektioner. Faktisk har forskning fra University of North Carolina vist at personer, der cykler 5 dage om ugen i omkring 30 minutter har halvt så mange sygedage som folk, der er mindre aktive. Kroppen bliver nemlig mere i stand til at forsvare sig selv og regenerere helt nye celler.

  1. Vægttab

Mange mennesker tror, at en lang gåtur eller løbetur er den bedste måde at gå på slankekur. Men flere tests viser, at cykling er bedre for din krop i det lange løb, da du ikke får de hårde stød hver gang dine fødder rammer jorden. Så find cyklen frem, hvis du vil tabe dig, det er god motion.

Hvis du er interesseret i at komme i gang, men mangler udstyr kan du se mere her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *