3 tips til at prioritere sundhed i en travl hverdag

Rigtig mange af os lever i en travl hverdag, hvor det er svært at prioritere sundheden. Er du en af dem? Du kender sikkert godt, at der ikke altid er tid til, at lave en sund aftensmad eller bruge flere timer i motionscenteret. Men vi er gået i tænkeboks, og har samlet 3 tips til hvordan du kan prioritere sundhed i en travl hverdag.

Planlæg aftensmaden

Første skridt til en både sundere, men også mere overskuelig hverdag, er ved at planlægge aftensmaden. Du kan planlægge aftensmåltiderne ved at lægge en madplan.

Når du lægger en madplan, og dermed beslutter dig for aftensmaden alle dagene på en gang, har du en bedre mulighed for at sørge for en god og varieret kost. Og en varieret kost er vigtig for din sundhed.

Fordelen ved en madplan er også, at aftensmaden er planlagt på forhånd. Så er der mindre risiko for at ryge i fælden og ende med at købe Fast Food eller lave den sædvanlige pastaret. Når du har planlagt aftensmaden, er det nemmere også at få lavet den sunde ret.

Samtidig kan det være med til at give mere overskud, når du ikke skal tage beslutningen om aftensmad, på vej hjem fra arbejde.

Når du har en madplan, kan du også nøjes med at købe ind en enkelt gang om ugen. Det kan du både spare tid og penge på. Jo mindre du handler, jo mindre risiko er der nemlig for at ryge i en af supermarkedets mange fælder.

 

Suppler med kosttilskud

Selvom du planlægger ugens måltider med en madplan, kan det godt være svært at få alle de nødvendige vitaminer og mineraler gennem kosten. Men her kan du nemt supplere med at tage kosttilskud.

Det er meget forskelligt fra person til person, hvilke kosttilskud, der vil være gode for dig. Da det kommer selvfølgelige an på din kost og livsstil.

Et kosttilskud, som mange danskere tager til daglig er fiskeolie. Grunden til at fiskeolie er populært er fordi det indeholder de vigtige omega-3 fedtsyrer, som primært kan fås i kosten gennem fede fisk. Så hvis du ikke spiser meget fisk, kan det være du også har brug for ekstra omega-3 fedtsyrer. Du kan undersøge hvad du evt. mangler i din kost af vigtige vitaminer, og overveje om du evt. vil supplere med et kosttilskud.

En andet form for kosttilskud, som er blevet meget populære de seneste år, er de såkaldte superfoods. Superfood er en betegnelse for ekstra sunde madvarer, som er gode at bruge til din madlavning, for at få ekstra vitaminer. Et eksempel på en superfood er Chlorella som har et højt indhold af essentielle næringsstoffer, blandt andet protein, kalium, fosfor, B-vitaminer og jern.

 

Motioner sammen hele familien

Motion er vigtigt for en sund hverdag – det ved du sikkert godt. Men i en travl familie kan det ofte være svært at få tid til den daglige motion.

Den mest oplagte løsning på det, er at motionere sammen hele familien. Når I motionerer sammen, bruger i tid på en god måde, og samtidig kommer hele familien ud at røre sig.

I kan fx motionere sammen ved at tage på cykeltur, og gøre cykelturen til en picnic, for at lave lidt ekstra hygge ud af det.

I kan også tage på gåtur sammen. En gåtur virker måske ikke som den mest aktive motionsform, men hvis I går en lang tur, eller går i et rask tempo, er en gåtur rigtig god motion.

En tredje måde, som I kan motionere sammen på, er ved at tage i svømmehallen. Svømning er god motion og det er samtidig sjovt at være i vandet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *